Elgruvan

2 omdömen

Verkstäder (1 stycken) - Elgruvan
1

Elgruvan

Uppsala - Vaksalagatan 19-21Vaksalagatan 19-21
Uppsala
Verkstäder (1 stycken) - Elgruvan
TILLBAKA TILL LISTAN
Loading...
Liknande reparatörer
Reparatören xpressreparation.seReparatören MobilkodenReparatören Displaybyte.seReparatören iPhonelagning
Omdömen (2 stycken) - Elgruvan

2016-04-07

Det här är min erfarenhet av det här företaget. Först och främst så måste jag säga att man som kund känner sig väldigt ifråga satt om man har klagomål och man behöver bli arg för att det ska hända något. Verkligen trist! Det hände en olycka och glaset gick sönder på min sons mobiltelefon Iphone 5c. Jag sökte på byte av glas och touch på google och försökte hitta så mycket information jag kunde om vad man skulle göra och vilka som utförde det. Jag bestämde mig för att inte göra detta själv utan valde att betala för att någon kunnig skulle göra det åt oss. Vi tog kontakt och lämnade in mobilen på elgruvan i Uppsala. På hemsidan står det att de byter både LCD (Retina) och Digitizern (touchen) iPhone 5C. Vi byter ut hela skärmen med display, ram och digitizer. och priset skulle vara 845:-. Jag hade kollat runt och visst att priset verkade ligga runt 840-890:- så 845:- lät helt okej. På deras hemsida kan man också läsa att: Vi använder oss endast av original delar, alternativt högkvalitativa OEM-produkter och givetvis med garanti. Toppen tänkte jag!! Vi lämnade in telefonen och förutom att glaset var trasigt fungerade telefonens funktioner som det skulle. Vi hämtade ut den och upptäckte att hem knappen var lös, gick tillbaka. Jag frågade om det berodde på att det fuskat med glaset och jag ifrågasatte om glaset var en billig kopia. De hävdade att glaset var original och att det kommer från samma fabrik som apple köper sitt glas ifrån. Jag tycket det var konstigt att detta problemet hade uppstått om det var som de sa och efter lite ordväxling så bytte de till en ny knapp som satt fast. Dagen efter åkte vi bort till svärföräldrarna och firade påsk och sonen var kvar en vecka under påsklovet. Han klagade på att telefonen inte svarade, att den skrev meddelanden själv och om han var bara pyttelite svettig på fingrarna så fungerade inte telefonens skärm längre. Jag tyckte det var konstigt då han aldrig hade klagat på detta tidigare och han har haft iPhone i mer än 4 år. Även kameran som sitter på framsidan och sensorn verkade ha slutat fungera sedan vi fick tillbaka telefonen. Så, så fort han kom hem så tog vi kontakt med elgruvan i uppsala igen för att reklamera köpet. Vi kom in på tisdagen den 12/4 14 dagar efter att vi lämnat in den. De sa att trots att vi vet att kamera och sensor fungerade innan vi lämnade in den så var det inte deras fel att den var sönder nu. Det blev en del ordväxling innan de backade och valde att ta in den för en översyn. 30 min senare hade de bytt ut kamera och sensor i alla fall och även bytt glas och digitizern. Innan vi lämnade butiken den här gången så testade vi att allt fungerade men vi visade då att skärmen fortfarande betedde sig konstigt då det kom endast lite fukt på den som tex vid en liten svettdroppe från fingret eller liknande. De provade själv och höll med om sett det inte borde vara så. Tills det visade sig att trots att glaset var original så var digitizern inte original och den klarade inte av fukt alls på glaset för att den ska fungera. Det är inget som stod på deras hemsida och det påpekade jag också att de borde ha informerat att det var så. Det höll de verkligen inte med om. De sa att visst kunde de byta till original digitizer men då skulle jag behöva betala 1700:- men de kunde dra ifrån 845:- från det jag redan hade betalat. Jag sa att på deras hemsida stod inget om att att det inte var original och att det inte fanns någon alternativ eller info om att om man ville ha original skulle det kosta 1700:-. Rådet min 12 åriga son fick av de som jobbar på verkstaden var att vi fick väl skaffa ett medel så att han inte skulle bli svettig om fingertopparna. Jag sa att jag inte litade på dem, hur skulle jag kunna vara säker på det då jag redan trodde att det jag fått var original då det hävdade det på sin hemsida. De ansåg inte att de hade lurat oss men vi kände oss otroligt lurade när vi gick därifrån. Sonen kunde ju så klart inte använda en telefon som inte fungerar om han är ens lite fuktig om fingret och trots att han har en fint fungerade telefon med nytt glas så kan han inte använda den. Jag har efter detta sedan ringt runt och sett att det är vanligt att man byter ut glaset som original med Digitizern. ex: kvarnens mobilservice. Men till skillnad mot Elgruvan i Uppsala så hävdar inte Kvarnens mobilservice på sin hemsida att de använder original delar när de servar mobiltelefonen. Jag tycker det borde vara självklart att man talar om för sina kunder vad de får då man köper en vara och speciellt om man som kund inte är expert på ämnet så borde det tydligt stå att det man får inte är original och vad som skiljer original mot kopia. Det kan ju inte vara så svårt att skriva det på hemsidan eller nämna det då man tar kontakt och lämnar in. Det borde också finnas ett alternativ att få välja att byta till originaldelar om de säljer det. Inte att man ska få valet att byta och betala extra om man upptäcker att man inte fått original fast man tror det. Man kan ju inte gissa sig till vad som sätts in i ens telefon då det står en sak på hemsidan. Företaget är anmält hos allmänna reklamationsnämnden för vilseledande marknadsföring på internet och till Plus. Hoppas det kan leda till något vettigt så att inte fler behöver bli besvikna.

/ Carina jansson

2013-01-02

Var något dyrt eftersom det tillkom 200 kr för snabb reparation (inom 1h), annars skulle det ta mellan 3-6h och de kunde inte specificera mer än så. Trots det var de inte färdiga på en timme utan fick stå och vänta i butiken i 10 min ytterligare.

/ Anna

Lagat hos Elgruvan?

Lämna omdöme (du kan dölja ditt efternamn)

LÄMNA OMDÖME